17 ianuarie
pomenirea Sfantului Antonie Cel Mare.
†
In luna intaia (ianuarie), ziua a saptesprezecea (17), pomenirea preacuviosului parintelui nostru Antonie cel Mare. Sfantul cuviosul Antonie cel Mare a fost de neam egiptean si a invatat credinta crestina de la parintii si de la bunicii sai.
A trait pe vremea imparatilor Diocletian si Maximian, ajungand pana in zilele bine credinciosului imparat Constantin si ale fiilor lui. Si dedandu-se vietii pustnicesti, atat de mult a intrecut pe toti, incat s-a facut pilda tuturor pustnicilor de dupa el. Lucru minunat este ca el a ajuns cel dintai indrumator si dascal al vietii de obste si numai el singur a atins hotarul cel mai desavarsit al pustniciei, precum arata istoria vietii lui.
Multe ar mai trebui sa spunem despre faptele vietii lui si despre invataturile lasate de el. Vom spune insa numai ca aflandu-se in trup muritor, se departa de cele trupesti, vedea sufletele care la moarte ieseau din trupuri si pe demonii care le indrumau, ceea ce este o insusire numai a fiintelor fara de trup si duhovnicesti.
Deci, traind o suta si cinci ani, s-a mutat la Domnul. Viata lui a scris-o Atanasie cel Mare, episcopul Alexandriei.
Tot in aceasta zi, pomenirea cuviosului parintelui nostru Antonie cel Nou, purtatorul de Dumnezeu si facatorul de minuni, care a sihastrit in schitul Veria, si care in pace s-a savarsit.
Acatistul Sfantului
Antonie cel Mare
17 Ianuarie
Troparul Sfantului Antonie cel Mare
Ravnitor lui Ilie cu obiceiurile asemanandu-te, Botezatorului cu drepte carari urmand, Parinte Antonie, pustiului te-ai facut locuitor si lumea ai intarit-o cu rugaciunile tale. Pentru aceasta roaga-te lui Hristos Dumnezeu sa mantuiasca sufletele noastre.
Condac 1:
Fugind de intunericul cel negru al Egiptului, ai cautat pamantul cel de viata datator al pustiului. Prin infranare si nevointa vestejind saltarile trupului Prealaudate, te-ai facut pilda monahilor, de Dumnezeu cugetatorule, celor ce striga: Bucura-te, Parinte Antonie!
Icos 1:
Om cu firea te-ai aratat, Parinte, dar te-ai vazut impreuna-cetatean cu ingerii, caci ai vietuit pe pamant ca fiind fara de trup, Preacuvioase Antonie, lepadand toata purtarea de grija a trupului; pentru aceasta strigam tie:
Bucura-te, odrasla cucernicului parinte;
Bucura-te, ramura credincioasei maici sfinte;
Bucura-te, vlastarul cel nevestejit al Egiptului;
Bucura-te, povatuitorul cel mare al pustiului;
Bucura-te, ca din tinerete lui Hristos ai urmat;
Bucura-te, ca fireste de trup te-ai departat;
Bucura-te, aratatorule al cailor monahicesti;
Bucura-te, cel ce voiesti mantuirea muritorilor;
Bucura-te, izbavitorul din inselaciuni al celor multi;
Bucura-te, datatorul raurilor de tamaduiri;
Bucura-te, cel prin care Dumnezeu S-a preainaltat;
Bucura-te, cel prin care satana s-a rusinat;
Bucura-te, Parinte Antonie!
Condac 2:
Vazandu-te vrajmasul pe tine, de Dumnezeu purtatorule, la inaltime ridicat, de ispitea a te impiedica de la toate faptele bune; insa dupa putin, s-a rusinat de sporirea ta prin care, nevoindu-te cu trupul si inaltandu-te cu sufletul, strigai lui Dumnezeu: Aliluia!
Icos 2:
Avand cunostinta celor ce sunt ca si cum nu ar fi, ai trecut cu vederea pe cele trecatoare desfatari ale vietii; deci in mormant inchizandu-te, prin multe necazuri te-ai inteleptit, nadejdea spre Dumnezeu punandu-ti; pentru care auzi acestea:
Bucura-te, insuflatorule al nadejdii in Dumnezeu;
Bucura-te, pierzatorule al nebuniei vrajmasului;
Bucura-te, cel ce nu te inspaimanti de ranirile lui;
Bucura-te, biruitorul uneltirilor lui;
Bucura-te, lauda cea vestita a pamantului Egiptului;
Bucura-te, cel mai stralucit decat toti monahii, lumina cea stralucita;
Bucura-te, floarea cea de Dumnezeu impodobita a cuviosilor;
Bucura-te, frumusetea cea preastralucita a sfintilor;
Bucura-te, intelepte deslusitor al inteleptilor;
Bucura-te, luceafarul luminator al luceferilor;
Bucura-te, izvorul cel viu al pustiei;
Bucura-te, glasul cel puternic, risipitor al trandaviei;
Bucura-te, Parinte Antonie!
Condac 3:
Puterea Celui preainalt tare te-a facut in toate, Antonie fericite, ca, vazand pornirea vrajmasilor cea neputincioasa venind asupra ta, neclintit ai ramas si, cu darul inconjurat fiind de toate partile, strigai lui Dumnezeu: Aliluia!
Icos 3:
Avand dumnezeiasca dorinta inca mai mult a fi necajit, Cugetatorule de Dumnezeu, ai vazut dumnezeiescul har; ca din cer lumina pogorandu-se te-a cercetat pe tine in nevointa, si glas ai auzit intarindu-te, iar noi graim catre tine:
Bucura-te, fiu al dumnezeiestii lumini;
Bucura-te, locas al Duhului Sfant;
Bucura-te, faclia cea nestinsa a linistii;
Bucura-te, canonul cel preadrept al infranarii;
Bucura-te, privirea cea preadulce a ingerilor si a oamenilor;
Bucura-te, marirea cea laudata a celor alesi;
Bucura-te, izgonitorule al patimilor omenesti;
Bucura-te, imbogatitorule de dumnezeiesc har;
Bucura-te, Parinte, intaistatator al Parintilor;
Bucura-te, preacinstite iscusit pazitor al celor neinsotiti;
Bucura-te, cel ce covarsesti intru cunostinta pe cei intelepti;
Bucura-te, cel ce intaresti pe credinciosii cei cazuti, ridicandu-i;
Bucura-te, Parinte Antonie!
Condac 4:
Aprins fiind de dumnezeiasca dorinta, catre muntele pustiului ai alergat, Antonie, bucurandu-te; iar cel naravit intru rautate un disc mare de argint a pus inaintea ta, insa tu, ca pe un gunoi defaimandu-l, strigai lui Dumnezeu: Aliluia!
Icos 4:
Nevoindu-te mai presus de fire, Parinte Antonie, si biruind relele viclesuguri diavolesti, mai presus de acestea te-ai aratat; deci, facandu-te cetatean al pustiei, auzi de la noi acestea:
Bucura-te, canonul si temelia pustnicilor;
Bucura-te, plangerea impotriva railor vrajmasi;
Bucura-te, slujitorul slujbelor celor mai bune;
Bucura-te, datatorule al celor care cer cele dumnezeiesti;
Bucura-te, ca rau ai patimit, vrajmasului impotrivindu-te;
Bucura-te, ca, impreunandu-te cu Dumnezeu, te-ai veselit;
Bucura-te, minunea cea preaveselitoare a ingerilor;
Bucura-te, cel ce esti rana grea a demonilor;
Bucura-te, credinciosule slujitor al lui Dumnezeu;
Bucura-te, inaintestatator al credinciosilor;
Bucura-te, cel prin care s-au desertat cetatile;
Bucura-te, prin care muntii in cetati s-au schimbat;
Bucura-te, Parinte Antonie!
Condac 5:
Vrand a trece Nilul, Parinte de Dumnezeu purtatorule Antonie, luntre neaflandu-se, te-ai suit pe un crocodil, mergand spre cercetarea rugatorilor tai, strigand impreuna cu dansii lui Dumnezeu: Aliluia!
Icos 5:
Vazandu-te tinerii Egiptului in pustie locuind, ca pe unul mai presus de oameni, si auzind invatatura ta, s-au schimbat cu dumnezeiasca schimbare; pentru care, slavind pe Dumnezeu, strigam tie:
Bucura-te, cel ce esti om intre ingeri;
Bucura-te, cel ce esti inger intre oameni;
Bucura-te, cel ce, prin pildele tale, pamantul l-ai facut cer;
Bucura-te, cel ce, prin faptele tale, ai slujit lui Dumnezeu;
Bucura-te, ca ai surpat spranceana demonilor;
Bucura-te, cel ce ai inaltat viata muritorilor;
Bucura-te, tainuitorule al dumnezeiestii Stapanii cea in trei Sori;
Bucura-te, povatuitorule al dumnezeiestii petreceri;
Bucura-te, ridicarea celor cazuti;
Bucura-te, mantuirea multora;
Bucura-te, ca ne povatuiesti pe noi a urma tie;
Bucura-te, ca, urmand povetele tale, adunam sufletului bogatie;
Bucura-te, Parinte Antonie!
Condac 6:
Propovaduitor al dreptei credinte te-ai aratat celor fara de Dumnezeu si, voind a te face mucenic, cu barbatie in oras ai intrat; dar, neimplinindu-ti dorinta, cu singura bunavointa te-ai facut desavarsit nevoitor, cantand lui Dumnezeu: Aliluia!
Icos 6:
Ca un luceafar in pustiul Egiptului stralucind, intunericul inselaciunii ai gonit si, savarsind pururea tamaduiri, prin tine Dumnezeu S-a preaslavit; pentru care primesti de la noi acestea:
Bucura-te, cel prin care se impodobesc cuviosii;
Bucura-te, cel prin care oamenii se mantuiesc;
Bucura-te, dumnezeiasca mangaiere a bolnavilor;
Bucura-te, harul cel dumnezeiesc al calatorilor;
Bucura-te, ca ai vindecat prin rugaciune pe cea indracita;
Bucura-te, preafericite, cel ce de toti te-ai departat;
Bucura-te, ca indata in pustie ai fugit;
Bucura-te, cel ce ai ravnit la viata ingereasca;
Bucura-te, cel ce te-ai facut dumnezeiesc slujitor;
Bucura-te, cel ce te-ai aratat pentru noi mijlocitor catre Domnul;
Bucura-te, povatuitorul poporului catre Dumnezeu;
Bucura-te, impaciuitorul oamenilor cu Dumnezeu;
Bucura-te, Parinte Antonie!
Condac 7:
Ramanand in muntii pustiului Marele Antonie, hrana de la cei de alta credinta avea; apoi, lucrand pamantul, cu grau si cu finice se hranea, fiarele infricosandu-se, iar pe credinciosi indemnandu-i a canta lui Dumnezeu: Aliluia!
Icos 7:
Nou oras ai aratat adancimea pustietatii, Antonie fericite, cel deopotriva cu ingerii; caci ca un alt Ierusalim si Sinai muntele tau s-a preamarit si, ca un alt Moise si Ilie aratandu-te, auzi acestea:
Bucura-te, al doilea Moise cu faptele;
Bucura-te, al doilea Ilie cu chipurile;
Bucura-te, cel ce blandetii lui David te-ai asemanat;
Bucura-te, cel ce cararile Botezatorului ai urmat;
Bucura-te, cel ce ai izvorat apa monahilor in loc insetat;
Bucura-te, cel ce lui Pavel cel simplu te-ai asemanat;
Bucura-te, cel ce in fiecare zi ai sfatuit pe monahi;
Bucura-te, cel ce ai povatuit indeosebi pe cei gresiti;
Bucura-te, cel ce ai vindecat pe cei orbi;
Bucura-te, cel ce ai indreptat pe cei slabanogi;
Bucura-te, cel ce ai gonit patimile cele sufletesti;
Bucura-te, cel ce ai vindecat durerile cele trupesti;
Bucura-te, Parinte Antonie!
Condac 8:
Straina minune! Vazand vanarea in multe feluri, nicidecum nu te-ai spaimantat, de trei ori fericite; iar vanatorul, dumnezeiasca ta fata vazand, de frica fiind cuprins, indata a murit, facandu-te tu pilda tuturor celor ispititi a striga lui Dumnezeu: Aliluia!
Icos 8:
Cu totul vesel te-ai aratat, vazand inaltarea sufletului lui Ammun, pe care ai aratat-o celor impreuna cu tine intrebat fiind de dansii, de Dumnezeu purtatorule Antonie; pentru aceea, vazand sfintenia ta, minunandu-ne, strigam tie:
Bucura-te, insuti vazatorule al tainelor;
Bucura-te, trecatorule cu vederea al pamantestilor lucruri;
Bucura-te, luminarea adevarata a celor necunoscatori;
Bucura-te, grabnica supunere a supusilor;
Bucura-te, ca pe cele viitoare, ca pe cele de fata le vedeai;
Bucura-te, ca aratai cu putinta pe cele cu neputinta;
Bucura-te, ca ai mantuit pe tinerii cei indraciti;
Bucura-te, cel ce ai tamaduit pe cei bolnavi de ochi;
Bucura-te, cel ce vedeai inaltarea sufletelor;
Bucura-te, cel ce mai inainte spuneai iesirea lor;
Bucura-te, toiagul cel bun al monahilor;
Bucura-te, cinstita impodobire a credinciosilor;
Bucura-te, Parinte Antonie!
Condac 9:
Tot darul cel dumnezeiesc ca si Pavel ai primit, ca cel ce te-ai facut si tu, toate tuturor, pe toti covarsindu-i, Antonie, pana si in vazduh te-ai rapit, Cuvioase; pentru care, incutremurat cu totul strigai lui Dumnezeu: Aliluia!
Icos 9:
Pe ritorii cei mult vorbitori ca pe niste pesti fara de glas i-ai aratat prin cuvintele tale, de Dumnezeu purtatorule, ca, ritorisind despre Dumnezeu, cuvintele tale asemanandu-le cu lucrurile, te-ai facut minunat si slavit; pentru aceasta cantam tie:
Bucura-te, versul intelepciunii lui Dumnezeu;
Bucura-te, vistieria cuvintelor Lui;
Bucura-te, cel mai intelept decat toti filozofii;
Bucura-te, cel mai iscusit si mai inalt in cuvinte;
Bucura-te, preaslavita auzire si graire a celor intelepti;
Bucura-te, preacinstita oglindire a monahilor si a tuturor celor ce te cauta;
Bucura-te, cel ce veselesti auzul credinciosilor;
Bucura-te, cel ce ai dezlegat impleticirile filosofilor;
Bucura-te, fiu al lui Dumnezeu, dupa impartasire;
Bucura-te, inaltarea preacuviosilor dupa straduire;
Bucura-te, cel prin care s-a infiintat monahismul;
Bucura-te, cel prin care s-au indreptat credinciosii;
Bucura-te, Parinte Antonie!
Condac 10:
Grabindu-te, de Dumnezeu purtatorule Parinte, dupa porunca dinainte primita de la Dumnezeu, te-ai dus catre Pavel Tebeul; si, impiedicandu-te de multe ispite, nu te-ai infricosat de relele intamplari; si, dobandind ceea ce doreai, ai incetat intristarea, strigand lui Dumnezeu: Aliluia!
Icos 10:
A doua oara facand calatoria Marele Antonie si grabindu-se catre Pavel Tebeul, a vazut inaltarea sufletului lui; deci alergand si gasindu-l mort, l-a ingropat, luandu-i imbracamintea; pentru care strigam lui:
Bucura-te, inger purtator de trup;
Bucura-te, omule cel ce cu Dumnezeu ai vorbit;
Bucura-te, cel ce ai vazut nevointele lui Pavel;
Bucura-te, slujitorul ingroparii lui;
Bucura-te, cel ce ai istorisit vietuirea lui;
Bucura-te, cel ce te-ai imbogatit cu a lui faptura buna;
Bucura-te, cel ce mai inainte ai cunoscut inselaciunea eresurilor;
Bucura-te, cel ce ai alinat tulburarea Bisericilor;
Bucura-te, cel ce ai gonit primejdia eresului;
Bucura-te, partasul dreptei cunostinte;
Bucura-te, buna mireasma a pustiurilor;
Bucura-te, buna insuflare a monahilor;
Bucura-te, Parinte Antonie!
Condac 11:
Nevoind Valens, cel de cele arienesti cugetator, a recunoaste pe Fiul Dumnezeu Preainalt, te-ai pornit impotriva lui, Antonie; si el, ticalosul, luand cele dupa faptele sale, de cal a fost ucis, iar tu lui Dumnezeu strigai: Aliluia!
Icos 11:
Lumina trimisa de Luminatorul cel mare aratandu-te tu, Antonie, ai luminat pe toti, si pe ucenicii tai sfatuind, mai inainte le-ai aratat mutarea ta din viata de aici; iar ei, de intristare fiind cuprinsi, cantau tie acestea:
Bucura-te, mangaierea noastra;
Bucura-te, incurajarea tuturor;
Bucura-te, hranitorul celor flamanzi de cele ceresti;
Bucura-te, sfatuitorul celor doritori de cele sufletesti;
Bucura-te, ca iesirea ta mai inainte ai cunoscut-o, de Dumnezeu purtatorule;
Bucura-te, urmatorule al inteleptitilor de Dumnezeu Apostoli;
Bucura-te, cel prin care pamantenii se lauda;
Bucura-te, cel prin care inteleptii se apara;
Bucura-te, desfatarea slavei celei negraite;
Bucura-te, amintirea hranei tale celei sfinte;
Bucura-te, ca invataturile tale cu drag le primim;
Bucura-te, ca ne mantuim sufletul urmandu-ti sfaturile;
Bucura-te, Parinte Antonie!
Condac 12:
De mare dar s-a invrednicit marele Atanasie, luand amandoua hainele tale, de Dumnezeu purtatorule Antonie; si scriind dumnezeiasca viata ta, cea de una suta si cinci ani, striga lui Dumnezeu: Aliluia!
Icos 12:
Canti acum impreuna cu ingerii, ca mai inainte cu oamenii, in ceruri veselindu-te, Fericite, cantarea cea intreit-sfanta lui Dumnezeu, pe Care roaga-L pentru cei ce te cinstim pe tine, Antonie, si cu dragoste cantam acestea:
Bucura-te, locuitorul celor ceresti;
Bucura-te, impodobitorul celor pamantesti;
Bucura-te, cel ce impreuna-petreci cu ingerii;
Bucura-te, impreuna-vorbitorule cu sfintii;
Bucura-te, pururea laudatorule al Preasfintei Treimi;
Bucura-te, fierbinte mijlocitorule al tuturor catre Dumnezeu;
Bucura-te, povatuitorul si sprijinitorul celor ce te lauda pe tine;
Bucura-te, stralucitule pastor si invatatorule al ucenicilor tai;
Bucura-te, inaintestatator al tuturor cuviosilor;
Bucura-te, preacinstitule conducator al celor necasatoriti;
Bucura-te, cel ce esti cald mijlocitor al celor ce poarta numele tau;
Bucura-te, mare aparator al celor ce te cinstesc pe tine;
Bucura-te, Parinte Antonie!
Condac 13:
O preaintelepte de Dumnezeu purtatorule Antonie, capetenia parintilor si slava cuviosilor, primeste de la noi aceste laude ce cu tot sufletul le aducem tie si roaga-te lui Dumnezeu pentru noi cei ce strigam: Aliluia! (acest Condac se zice de trei ori)
Apoi iarasi se zice: Icosul intai:
Icos 1:
Om cu firea te-ai aratat, Parinte, dar te-ai vazut impreuna-cetatean cu ingerii, caci ai vietuit pe pamant ca fiind fara de trup, Preacuvioase Antonie, lepadand toata purtarea de grija a trupului; pentru aceasta strigam tie:
Bucura-te, odrasla cucernicului parinte;
Bucura-te, ramura credincioasei maici sfinte;
Bucura-te, vlastarul cel nevestejit al Egiptului;
Bucura-te, povatuitorul cel mare al pustiului;
Bucura-te, ca din tinerete lui Hristos ai urmat;
Bucura-te, ca fireste de trup te-ai departat;
Bucura-te, aratatorule al cailor monahicesti;
Bucura-te, cel ce voiesti mantuirea muritorilor;
Bucura-te, izbavitorul din inselaciuni al celor multi;
Bucura-te, datatorul raurilor de tamaduiri;
Bucura-te, cel prin care Dumnezeu S-a preainaltat;
Bucura-te, cel prin care satana s-a rusinat;
Bucura-te, Parinte Antonie!
3 comentarii:
"Gandul la moarte, nemurire imi este".
Dacă avem o relație puternică cu Dumnezeu, aceasta va distinge relația noastră cu ceilalți. Vom putea fi o sursă de pace, liniște și confort pentru ei.
+ Avva Antonie cel Mare +
„Iubeste si fa ce vrei”, spune Fericitul Augustin, caci cine iubeste cu adevarat, acela nu poate si nu vrea sa faca ceva ce nu este placut fiintei iubite... Cum insa rugaciunea nu este decat revarsarea si lucrarea dragostei, atunci se poate spune cu toata dreptatea despre ea acelasi lucru: pentru mantuire nu e nevoie de nimic altceva decat de rugaciune neincetata.
Roaga-te si fa ce vrei, si vei atinge telul rugaciunii, vei dobandi iluminarea prin ea!...
Trimiteți un comentariu