" Cercetati Scripturile, ca socotiti ca in ele aveti viata vesnica. Si acelea sunt care marturisesc

Faceți căutări pe acest blog

24 aprilie

Tehnologia este un amplificator al patimilor, al magicului, a unei personalitati umane distorsionate.

   Tehnologia este un amplificator al patimilor, al magicului, a unei personalitati umane distorsionate.

   Parintele Teologos, Cristian Citre (Euronews). 

  Jurnalistul Euronews Romania Cristian Citre l-a intalnit pe fostul programator IT, parintele Teologos. Parintele Teologos si-a cautat raspunsurile existentiale in stiinta si in tehnologie, dar a ajuns sa le gaseasca….in credinta.

  A ramas un utilizator al tehnologiei moderne, fortat de realitate, dar si pentru ca a inteles ca ea e un instrument ce-i poate servi pentru a transmite invataturile crestine cat mai multor oameni.

CUVANT INAINTE:

  Odata cu aparitia internetului cu cateva decade in urma lumea s-a intrebat cat de mult ne va modifica el traiul zilnic. Dar nici macar nu aveam cum sa banuim atunci dimensiunea schimbarii. Astazi, cu vietile expuse pe platforme sociale, facand cumparaturi si platind cu telefonul in magazine, ne intrebam din nou: 

Fost programator IT, parintele Teologos si-a cautat raspunsurile existentiale in stiinta si in tehnologie, dar a ajuns sa le gaseasca….in credinta.

- Cum arata viitorul? Cum va fi viata noastra atunci cand inteligenta artificiala va deveni obisnuinta si cum ramane cu spiritualitatea, cu traditiile si cu credintele omenirii de atatea mii de ani? In ce fel raportam azi la divinitate? Pot oare cele doua dimensiuni ale existentei noastre sa convietuiasca? E posibila aceasta simbioza?
  Parintele Teologos, cel care vorbeste despre Dumnezeu e unul dintre oamenii care au incercat sa desluseasca adevarul. L-am intalnit pe Muntele Athos. Fost programator IT, parintele si-a cautat raspunsurile existentiale in stiinta si tehnologie, dar a ajuns sa le gaseasca in credinta. A ramas un utilizator al tehnologiei moderne fortat de realitate, dar si pentru ca  a inteles ca ea e un instrument ce ii poate servi pentru a transmite invataturile crestine cat mai multor oameni.

Un exemplu trist

Parintele Teologos: 

  Am vazut ca in timp, oamenii nu mai citesc. E o mare drama. Eu nu as dori sa fac activitate de misiune pe online si pe vizual. As dori sa scriu. Din multe motive scrisul este mult mai concentrat, poate sa genereze un mod de gandire mult mai adanc pentru ca ciotul este un proces mult mai lent si deci omul se poate concentra mult mai bine, insa, din pacate astazi asta e, oamenii nu mai citesc. E mare drama. Si din cauza asta noi ne smerim si ne adaptam vremurilor si facem aceasta activitate de misiune prin online, prin vizual, prin multimedia.

Fostul IT-ist, parintele Teologos, si-a gasit raspunsurile in credinta.

Scopul Bisericii

Reporter: 

  Problemelor oamenilor contemporani de care ne spuneati li se poate aplica sau li se aplica cu succes aceasta terapie a Bisericii?
Parintele Teologos: 

  Evident. Deci scopul Bisericii este un scop terapeutic. Biserica, sa ne intelegem, nu este o structura de conducere. Tot respectul pentru Patriarh, pentru Sfantul Sinod, pentru arhierei si ne inchinam in fata arhiereilor, dar biserica este un spital pentru pacatosi. Scrierile Sfintilor Parinti, invatatura bisericii este o invatatura, cum spuneam, terapeutica si Ortodoxia este o ramura a medicinei, care are ca scop vindecarea sufletului uman. Cu asta se ocupa ortodoxia.

  Deci ortodoxia nu se ocupa cu aprinsul lumanarilor la biserica si cu dusul colacilor si a colivei. Desigur ca se face si asta la momentul oportun. Ortodoxia se ocupa cu vindecarea sufletului uman si deci ajungerea la fericirea vesnica pentru ca omul este vesnic.

Despre pacat

 Dar omul prin natura lui este supus pacatului, asa ne spun scrierile bisericesti. Iar lupta cea mai importanta a omului este de a se tine departe de ispite fie ele ale trupului sau ale sufletului. Daca ne uitam la tehnologie ca la o o adictie atunci si aici cadem in pacat.
Parintele Teologos: 

  Pacatul este o forta magnetica care il atrage pe om in directia respectiva. Aceasta forta magnetica este simtita de catre creier ca placere. Deci pacatul este o forma de placere distorsionata care are intai de toate un o componenta chimica, un plan chimic. Este vorba de o reactie chimica care se intampla, dopamina cea mai cunoscuta, nu e singura, dar in principal asta. Deci pentru cineva care nu cunoaste – bine, nu e cazul meu ca nu cunosc foarte bine – dar pentru cineva care cunoaste Sfintii Parinti, stie foarte bine ca pacatul este o forma de placere distorsionata care il tine pe om acolo, genereaza adictie si pacatul este cu atat mai mare cu cat genereaza o adictie mai mare. Si deci in aceasta definitie avem drogurile ca pacat, pot sa fie jocurile pe calculator ca si pacat, adictia de ecrane, celular ca si pacat, adictia de internet ca si pacat si asa mai departe. Si atunci, pe baza acestui principiu, se poate aplica si terapia corespunzatoare.

Credinta

Reporter: 

  Trebuie sa ai multa sau trebuie un om sa aiba multa credinta in Dumnezeu ca sa poata depasi aceste forte magnetice de care vorbeati?
Parintele Teologos: 

  Deci vorbim de forta magnetica – este foarte buna analogia pentru ca are ecou in cotidian. E nevoie de o forta cel putin egala ca valoare si de sens contrar. Adica este vorba de altcineva care sa traga sa traga si asta nu poate sa fie altcineva decat credinta in Dumnezeu.

  Adica decat trairea acestui tel, cum spuneam, aceasta perfectiune personala si vesnica adica Dumnezeu ca mai, da, intr-adevar are rost sa ma lupt cu adictia de droguri, cu adictia de jocuri pe calculator, cu adictia de internet, are rost sa ma lupt pentru ca pe mine intr-adevar ma asteapta un tel. Si telul asta cred ca pot sa-l ajung pentru ca am simtit in viata mea pe Dumnezeu, L-am simtit, atunci pot sa ies de acolo.

Tehnologia ca expresie a pacatului

Reporter: 

  Inainte de a veni pe Sfantul Munte si de a imbratisa calugaria, preotia, ati fost ati lucrat in tehnologie, ati avut de tangente cu varful tehnologiei. Iata, tehnologia evolueaza. De atunci si pana acum, a evoluat foarte mult si cu fiecare zi practic evolueaza foarte mult. Chiar o folositi si dumneavoastra pentru a promova credinta si religia. Cum credeti ca ar trebui sa fie relatia noastra a oamenilor cu tehnologia?

Pentru ca, repet, cel putin in aceste zile a atins niste culmi care pe unii ne inspaimanta. Chiar oameni mari de stiinta si oameni potenti financiar am vazut facand un apel la a tempera putin situatia pentru ca deja lucrurile au luat un vant foarte foarte mare.
Parintele Teologos: 

  Da foarte probabil te referi la inteligenta artificiala aici.
Reporter: 

In primul rand.
Parintele Teologos: 

  Da, asa este. Din pacate, tehnologia este o expresie a noastra, adica a pacatului din noi, a distorsiunii din noi si tehnologia este un amplificator. Deci daca ar fi un amplificator al credintei, al faptei bune, al exemplului bun si asa mai departe, da as fi total pentru tehnologie. Dar datorita faptului ca tehnologia este un amplificator mai degraba al patimilor, al magicului si mai ales, inteligenta artificiala este de fapt o potentare a magicului, a unei personalitati umane distorsionate.

Omul si iubirea

  Omul este capital, de ce? Pentru capacitatea lui de iubire, nu atat pentru informatiile pe care le detine. Inteligenta artificiala mimeaza modul de raspundere si de cognitie a unui om, dar n-are iubire. Asta este distructiv. Eu cunosc oameni care dupa un prim avant, un prim entuziasm pe taramul inteligentei artificiale devin foarte depresivi. De ce? Pentru ca entuziasmul la generat wow ca asta imi raspunde ca un om si imi da multe informatii.

  Da, dar problema omului nu sunt informatiile, ci este, cum spuneam, capacitatea de iubire care acolo nu se vede. Dincolo de asta, cum spuneam, toata tehnologia de astazi a depasit demult pragul utilului si a intrat in pragul placerii.

Algoritmii de IA

  Vedem asta pe toate retelele sociale, in principal, tiktok care este cea mai agresiva dintre toate. Algoritmii de recomandare din spate, care se bazeaza pe inteligenta artificiala sunt profilati pe maximizarea placerii. Adica pe tiktok ai un filmulet de 30 de secunde. Ce sa-ti ofere? Ce continut sa-ti ofere asta? Nu iti ofera, dar iti ofera foarte multa placere. Si dupa cum se stie, e cunoscuta treaba asta ca tiktok iti ia datele din celular nu atat ca sa ti le fure – si ce sa faca cu ele? – ci ca sa te profileze.

  Sa te profileze si acesti algoritmi sunt foarte bine antrenati astfel incat sa te profileze si sa te tina rob acolo. Te tine rob acolo si atunci tu ore in sir scrollezi, defilezi pe celularul respectiv, esti lipit acolo si, mai ales, ca asta, datorita faptului ca din punct de vedere chimic este aceeasi reactie chimica care se intampla in creier ca si in cazul drogurilor, exact acelasi puseu de dopamina este, tanarul, omul este de fapt drogat pe tema asta. Si omul deci isi pierde capacitatea de concentrare, gandeste masiv paralel si haotic, are deficit de atentie si nu mai poate sa faca nimic in viata pentru ca este lipit acolo.

  Deci tehnologia in sine este buna sau hai sa zic neutra, modul in care este folosita este foarte foarte discutabil daca nu foarte rau, datorita patimilor, pacatului – si al celor care proiecteaza tehnologia si mai ales interfetele de utilizator si al nostru care folosim tehnologia.

Ne vindecam prin iubire. Rolul rugaciunii

  Terapeutica aici, ca tot veni vorba, este iubirea, este indreptarea catre Dumnezeu. Sau direct – asta este dificil, dar trebuie facut prin rugaciune, printr-un program duhovnicesc zilnic, prin post, post de celular, post de tehnologie si mai ales, prin persoana.
Reporter: 

  Ati mentionat cateva metode printre care rugaciunea. Este rugaciunea importanta? Si poate fi adaptata – ca tot vorbim despre vremurile moderne – la viata cotidiana care este intr-o dinamica poate cum n-a fost niciodata pana acum?
Parintele Teologos: 

  Asa este. Rugaciunea este capitala, de ce? Pentru ca rugaciunea este vorbirea mintii cu Dumnezeu. Am spus si am insistat si insist si pe site, pe chilieathonita.ro insist de multe ori pe faptul ca Dumnezeu este personal. Ce inseamna ca este Dumnezeu personal? Pe scurt, inseamna ca si El poate sa raspunda si raspunde. Adica este un dialog. Rugaciunea este un dialog. Nu este atat un monolog chiar daca pare ca este un monolog. Este un dialog.

  Si deci in clipa in care Dumnezeu raspunde, omul scapa de singuratate, scapa de anxietate, scapa de nelinistea zilei de maine si atunci omul incepe sa se echilibreze si incepe, cum spuneam, sa scape si de aceste adictii.

  Imposibil te prezis daca vom reusi acest dialog cu Dumnezeu sau, pentru cei care nu cred intr-o forta divina, care ar fi solutia pentru a-si pastra individualitatea in era tehnologiei?

Concluzie si indemnuri

Reporter: 

  Si ca sa incheiem, parinte, daca ar fi sa transmiteti un sfat pentru cei de acasa, pentru cei care se uita acum la noi sau mai multe… o povata. Care credeti ca ar fi cea si sau cele mai importante?
Parintele Teologos: 

  Da. Dumnezeu a facut persoanele sa fie iubite si lucrurile sa fie folosite. Drama noastra astazi este ca ne folosim de persoane si iubim lucrurile. Trebuie sa inversam, adica sa iubim persoanele, sa oferim timp persoanelor si, intai de toate, persoanelor supreme, adica lui Dumnezeu, Sfintei Treimi.

Si sa nu uitam sa iubim, sa nu uitam sa iubim! Sa ne oprim putin din goana asta nebuna, nebuna, nebuna. Hai, sa oprim verbul a face si sa ne ocupam mai mult de verbul a fi! Pana si Shakespeare, prin gura unuia din personajele lui celebre, Hamlet, a spus „a fi sau a nu fi? asta este intrebarea”. A fi sau a nu fi iubitor – asta este intrebarea.

Pentru ca iadul, dupa cum spunea de Dostoievski este singuratatea vesnica, imposibilitatea de a iubi. Fratilor orice ar fi, cu orice jertfa, trebuie sa iubiti. Hristos a inviat!

sursa:chilieathonita.ro

4 comentarii:

Sfântul Vasile cel Mare: spunea...



"Noi nu suntem stăpâni ai credinţei voastre, ci slujitori ai bucuriei voastre, bucuria întâlnirii cu Dumnezeu!".

Lepadarea grijilor lumesti _ spunea...




La un frate care se nevoia langa Raul Iordan a venit un batran din Lavra Calamon si i-a spus:

- Spune-mi, frate, ce fapte deosebite ai savarsit in atata vreme de sihastrie si asceza?

- Du-te si vino dupa zece zile, i-a zis fratele, si-ti voi spune.

Batranul a venit in a zecea zi si l-a gasit pe frate mort, iar pe o coaja scrise urmatoarele cuvinte:
" Iarta-ma, parinte, ca niciodata nu mi-am lasat mintea pe pamant cand faceam canonul meu".

Sfantul Ioan Gura de Aur _ spunea...


"Ceea ce ne prisoseste nu ne apar­tine noua, ci este luat de la saraci!"

Pacatul este asemenea unui cui batut _ spunea...



Sfintii Parinti marturisesc ca pacatul este asemenea unui cui pe care cineva il bate intr-un lemn tare. Daca l-a batut putin, il va scoate mai usor. Iar daca l-a batut mai mult, cu anevoie si cu mare greutate il mai poate scoate. Deci, nimeni sa nu se insele crezand ca daca nu a parasit azi pacatul, cu care s-a obisnuit sau s-a deprins, il va parasi mai tarziu. Cu cat se invecheste pacatul in noi, cu atat mai greu il vom scoate mai tarziu.

PROASPETIMEA articolelor.

Nu voi muri, ci voi fi viu si voi povesti lucrurile DOMNULUI. Psalmul 117: 17

Acatistul INVIERII / IISUSE, Cel ce ai INVIAT din morti, inviaza si Sufletele noastre !

~❇~~†~~❇~

~❇~

⏩ Psaltirea Proorocului David - Psalmii imparatului David


Psalmii imparatului David, care la invins pe Goliat si caruia ii fagaduise Dumnezeu ca din urmasii lui se va naste Mesia.


Psalmul-1. Psalmul-2. Psalmul-3. Psalmul-4. Psalmul-5. Psalmul-6. Psalmul-7. Psalmul-8. Psalmul-9. Psalmul-10. Psalmul-11. Psalmul-12. Psalmul-13. Psalmul-14. Psalmul-15. Psalmul-16. Psalmul-17. Psalmul-18. Psalmul-19. Psalmul-20. Psalmul-21. Psalmul-22. Psalmul-23. Psalmul-24. Psalmul-25. Psalmul-26. Psalmul-27. Psalmul-28. Psalmul-29. Psalmul-30. Psalmul-31. Psalmul-32. Psalmul-33. Psalmul-34. Psalmul-35. Psalmul-36. Psalmul-37. Psalmul-38. Psalmul-39. Psalmul-40. Psalmul-41. Psalmul-42. Psalmul-43. Psalmul-44. Psalmul-45. Psalmul-46. Psalmul-47. Psalmul-48. Psalmul-49. Psalmul-50. Psalmul-51. Psalmul-52. Psalmul-53. Psalmul-54. Psalmul-55. Psalmul-56. Psalmul-57. Psalmul-58. Psalmul-59. Psalmul-60. Psalmul-61. Psalmul-62. Psalmul-63. Psalmul-64. Psalmul-65. Psalmul-66. Psalmul-67. Psalmul-68. Psalmul-69. Psalmul-70. Psalmul-71. Psalmul-72. Psalmul-73. Psalmul-74. Psalmul-75. Psalmul-76. Psalmul-77. Psalmul-78. Psalmul-79. Psalmul-80. Psalmul-81. Psalmul-82. Psalmul-83. Psalmul-84. Psalmul-85. Psalmul-86. Psalmul-87. Psalmul-88. Psalmul-89. Psalmul-90. Psalmul-91. Psalmul-92. Psalmul-93. Psalmul-94. Psalmul-95. Psalmul-96. Psalmul-97. Psalmul-98. Psalmul-99. Psalmul-100. Psalmul-101. Psalmul-102. Psalmul-103. Psalmul-104. Psalmul-105. Psalmul-106. Psalmul-107. Psalmul-108. Psalmul-109. Psalmul-110. Psalmul-111. Psalmul-112. Psalmul-113. Psalmul-114. Psalmul-115. Psalmul-116. Psalmul-117. Psalmul-118. Psalmul-119. Psalmul-120. Psalmul-121. Psalmul-122. Psalmul-123. Psalmul-124. Psalmul-125. Psalmul-126. Psalmul-127. Psalmul-128. Psalmul-129. Psalmul-130. Psalmul-131. Psalmul-132. Psalmul-133. Psalmul-134. Psalmul-135. Psalmul-136. Psalmul-137. Psalmul-138. Psalmul-139. Psalmul-140. Psalmul-141. Psalmul-142. Psalmul-143. Psalmul-144. Psalmul-145. Psalmul-146. Psalmul-147. Psalmul-148. Psalmul-149. Psalmul-150.
~❇~

⏩ Psaltirea Maicii Domnului


Psaltirea inchinata Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu si pururea Fecioara Maria


Psalmul-1. Psalmul-2. Psalmul-3. Psalmul-4. Psalmul-5. Psalmul-6. Psalmul-7. Psalmul-8. Psalmul-9. Psalmul-10. Psalmul-11. Psalmul-12. Psalmul-13. Psalmul-14. Psalmul-15. Psalmul-16. Psalmul-17. Psalmul-18. Psalmul-19. Psalmul-20. Psalmul-21Psalmul-22. Psalmul-23. Psalmul-24Psalmul-25. Psalmul-26. Psalmul-27. Psalmul-28. Psalmul-29. Psalmul-30Psalmul-31. Psalmul-32. Psalmul-33. Psalmul-34. Psalmul-35. Psalmul-36. Psalmul-37. Psalmul-38. Psalmul-39. Psalmul-40Psalmul-41. Psalmul-42. Psalmul-43. Psalmul-44. Psalmul-45. Psalmul-46. Psalmul-47 Psalmul-48. Psalmul-49. Psalmul-50. Psalmul-51Psalmul-52. Psalmul-53Psalmul-54. Psalmul-55. Psalmul-56. Psalmul-57. Psalmul-58. Psalmul-59. Psalmul-60. Psalmul-61. Psalmul-62. Psalmul-63. Psalmul-64. Psalmul-65Psalmul-66. Psalmul-67. Psalmul-68. Psalmul-69. Psalmul-70. Psalmul-71Psalmul-72. Psalmul-73. Psalmul-74. Psalmul-75. Psalmul-76. Psalmul-77. Psalmul-78. Psalmul-79. Psalmul-80. Psalmul-81. Psalmul-82. Psalmul-83. Psalmul-84. Psalmul-85. Psalmul-86. Psalmul-87. Psalmul-88. Psalmul-89. Psalmul-90. Psalmul-91. Psalmul-92. Psalmul-93. Psalmul-94. Psalmul-95. Psalmul-96. Psalmul-97. Psalmul-98. Psalmul-99. Psalmul-100. Psalmul-101. Psalmul-102. Psalmul-103. Psalmul-104. Psalmul-105. Psalmul-106. Psalmul-107. Psalmul-108Psalmul-109. Psalmul-110. Psalmul-111. Psalmul-112. Psalmul-113. Psalmul-114. Psalmul-115. Psalmul-116. Psalmul-117. Psalmul-118. Psalmul-119. Psalmul-120. Psalmul-121. Psalmul-122. Psalmul-123Psalmul-124. Psalmul-125. Psalmul-126. Psalmul-127. Psalmul-128. Psalmul-129Psalmul-130. Psalmul-131. Psalmul-132. Psalmul-133. Psalmul-134. Psalmul-135Psalmul-136. Psalmul-137. Psalmul-138. Psalmul-139. Psalmul-140. Psalmul-141. Psalmul-142. Psalmul-143. Psalmul-144. Psalmul-145. Psalmul-146. Psalmul-147. Psalmul-148. Psalmul-149. Psalmul-150.

~❇~

~❇~~†~~❇~

DOAMNE IISUSE HRISTOASE, Fiul Lui DUMNEZEUL, miluiește'mă.

Preasfântă Născătoare de Dumnezeu mântuiește-ne pre noi


    Doamne, iti multumesc pentru noaptea care a trecut, binecuvanteaza si ziua care vine pentru a o petrece in rugaciune, fapte bune si pazeste-ma de orice dusman vazut si nevazut. Amin!


Acesta este lucru cuvenit fiecarui om.
" Teme-te de Dumnezeu si pazeste poruncile Lui " . (Ecclesiastul 12:13.)

~❇~

~❇~~❖~~❇~

~❇~