" Cercetati Scripturile, ca socotiti ca in ele aveti viata vesnica. Si acelea sunt care marturisesc

Faceți căutări pe acest blog

19 august

Sunt fameni care s-au facut fameni pe ei insisi, pentru imparatia Cerurilor

   TALCUIREA SFINTEI EVANGHELII DE LA MATEI a SFANTULUI TEOFILACT ARHIEPISCOPUL BULGARIEI

    SFANTA EVANGHELIE de la MATEI, CAPITOLUL 1 9 versetul 3 - 1 2.

   Si s-au apropiat de El fariseii, ispitindu-L si zicand: Se cuvine, oare, omului sa-si lase femeia sa, pentru orice pricina?
Raspunzand, El a zis: N-ati citit ca Cel ce i-a facut de la inceput i-a facut barbat si femeie?
Si a zis: Pentru aceea va lasa omul pe tatal sau si pe mama sa si se va lipi de femeia sa si vor fi amandoi un trup.
Asa incat nu mai sunt doi, ci un trup. Deci, ce a impreunat Dumnezeu omul sa nu desparta.
Ei I-au zis Lui: Pentru ce, dar, Moise a poruncit sa-i dea carte de despartire si sa o lase?
El le-a zis: Pentru invartosarea inimii voastre, v-a dat voie Moise sa lasati pe femeile voastre, dar din inceput nu a fost asa.
Iar Eu zic voua ca oricine va lasa pe femeia sa, in afara de pricina de desfranare, si se va insura cu alta, savarseste adulter; si cine s-a insurat cu cea lasata savarseste adulter.
Ucenicii I-au zis: Daca astfel este pricina omului cu femeia, nu este de folos sa se insoare.
Iar El le-a zis: Nu toti pricep cuvantul acesta, ci aceia carora le este dat.
Ca sunt fameni care s-au nascut asa din pantecele mamei lor; sunt fameni pe care oamenii i-au facut fameni, si sunt fameni care s-au facut fameni pe ei insisi, pentru imparatia cerurilor. Cine poate intelege sa inteleaga.

~❇~~†~~❇~

Sfanta Evanghelie dupa Matei CAPITOLUL 19 versetul 3-12 / Talcuirea Sfantului Teofilact Arghiepiscopul Bulgariei


   19, 3-6: Si s-au apropiat de El fariseii, ispitindu-L si zicand: Se cuvine, oare, omului sa-si lase femeia sa, pentru orice pricina? (4) Raspunzand El, a zis: N-ati citit ca Cel Ce i-a facut de la inceput i-a facut barbat si femeie? (5) Si a zis: Pentru aceea va lasa omul pe tatal sau si pe m a m a sa si se va lipi de femeia sa si v o r fi amandoi un trup. (6) Asa incat , nu mai sunt doi, ci un trup. Deci, ce a impreunat D U M N E Z E U , omul sa nu desparta.


   O, nebunie! Socoteau ei ca prin intrebari sa astupe gura lui Hristos! Caci, daca ar fi zis [Hristos] ca se cuvine sa fie lasata femeia pentru orice vina [pricina], il vor putea intreba de ce a zis ca numai pentru pricina de preacurvie? (Matei 5,32) Iar de va zice El ca nu se cuvine sa-si lase femeia, il vor invinui ca pe Cel Care legiuieste impotriva Legii puse de Moise, caci acela a poruncit sa fie gonita cea care este urata de barbatul sau, chiar fara pricina binecuvantata (Deuteronom 24,1).
Ce zice, dar, Hristos? Arata ca a Celui Care ne-a zidit pe noi dintru inceput ii este lucru si punere de lege o nunta. Ca zice: „dintru inceput un barbat a impreunat D U M N E Z E U   cu o femeie, de aceea nu se cuvine ca un barbat sa se i m p r e u n e z e cu mai multe femei, nici o femeie cu mai multi barbati, ci sa vietuiasca asa c u m au fost dintru inceput si sa nu desparta [rupa], fara de socoteala, impreuna lor locuire". Si n-a zis „Eu, care am facut barbat si femeie", ca sa nu-i intarate pe ei, ci, in chip nehotarat a spus: „Cel Ce i-a facut".
Si atat de placut ii este lui D U M N E Z E U    lucrul cel b u n al insotirii, incat a dat voie [ingaduit] sa fie lasati parintii si a se lipi de barbat. Dar cum se face ca la Facere este scris ca Adam a zis ca „va lasa omul pe tatal sau si pe mama sa" (Facere 2,24), iar aici Hristos spune ca D U M N E Z E U    a spus aceasta?
Sa intelegem ca ceea ce a zis Adam, de la Dumnezeu a zis si, astfel, cuvantul lui Adam cuvantul lui Dumnezeu este. Deci, de vreme ce barbatul si femeia s-au facut „un trup" - caci si pentru impreunare si pentru dragostea cea fireasca sunt lipiti -, si pentru ca nu se cuvine a-si taia cineva trupul sau, tot asa nu se cuvine a desparti pe cei impreunati. Si n-a zis „sa nu desparta
Moise ce a impreunat D U M N E Z E U  " , ca sa nu-i turbure [sminteasca] pe ei, ci zice simplu - „omul sa nu desparta " , aratand deosebirea dintre D U M N E Z E U    Cel Care a impreunat si omul care desparte.

~❇~~†~~❇~

   19, 7-9: Ei I-au zis Lui: Pentru ce, dar, Moise a poruncit sa-i dea carte de despartire si sa o lase? (8) El le-a zis: Pentru invartosarea inimii voastre, v-a dat voie Moise sa lasati pe femeile voastre, dar din inceput
nu a fost asa. (9) Iar Eu zic voua ca oricine va lasa pe femeia sa, in afara de pricina de desfranare, si se va insura cu alta, savarseste adulter; si cine s-a insurat cu cea lasata savarseste adulter 5 .

   Fariseii, vazand ca D O M N U L   a astupat gurile lor, il aduc pe Moise in sprijinul lor, parandu-li-se ca Moise impotriva invataturii lui Hristos a legiuit. Si zic: „Pentru ce, dar, Moise a poruncit sa i se dea carte de despartire si sa o lase?" D o m n u l , intorcand impotriva lor toata prihanirea [invinuirea], il indreptateste pe Moise , aratand ca „nu impotriva lui D U M N E Z E U    a legiuit el aceasta, ci dupa rautatea voastra, ca nu din pricina neinfranarii vrand sa va impreunati cu altele, sa va omorati femeile cele dintai [legiuite]". Caci, cruzi fiind ei, si-ar fi omorat femeile de-ar fi fost siliti a le tine pe ele. Si a poruncit Moise sa se dea carte de despartire celor care sunt urate barbatilor lor. „Eu graiesc voua ca pe femeia care a curvit este bine a o goni [alunga, lepada] ca pe o preacurva. Insa, daca pe cea care n-a curvit o va goni cineva, i se face acesta pricinuitor de preacurvie".
   Inca si aceasta sa intelegi: cel ce se alipeste de D o m n u l   un duh este cu El (1 Corinteni 6,17) - si insotire se face intre credincios si Hristos, ca toti un trup ne-am facut cu El si madulare in parte suntem ale lui Hristos. Deci, bine s-a zis ca nu poate fi despartita [rupta] aceasta insotire, dupa cuvantul lui Pavel, care spune: „Cine ne va desparti pe noi de iubirea lui
Hristos?" (Romani 8,35) Drept aceea, pe cele ce D U M N E Z E U   le-a impreunat, nici omul si nici o alta faptura, nici Ingerii, nici Incepatoriile, nici Stapaniile - dupa cum zice Pavel - nu le pot desparti (Romani 8, 38-39).

~❇~~†~~❇~

   19, 10: Ucenicii I-au zis: Daca astfel este pricina omului cu femeia, nu este de folos sa se insoare .

   Ucenicii se turbura si spun ca daca pentru aceasta s-au impreunat, ca sa fie una si nedespartiti sa petreaca toata viata - incat chiar de-ar fi rea femeia, sa nu indrazneasca sa o goneasca -, nu e de nici un folos a se insura. Caci, mai usor este a nu se insura, ci a se razboi cu poftele cele firesti, decat a suferi femeie rea.
   Si este numita „pricina omului cu femeia", impreunarea de nedes­partit. Iar unii si asa inteleg: ca daca asa este „pricina omului" - adica daca pricina si invinuire va avea barbatul pentru ca isi leapada femeia impotriva Legii -, „nu este de folos a se insura".

~❇~~†~~❇~

   19, 11: Iar El le-a zis: Nu toti pricep cuvantul acesta, ci aceia carora le este dat.

Fiindca ucenicii zic ca e mai bine sa nu se insoare, D O M N U L   le arata ca mare este lucrul fecioriei, dar nu poate fi de toti indreptat [dobandit], ci numai de cei carora D U M N E Z E U   le ajuta. Caci acest cuvant „[acelora ce] s-a dat" este pus aici in loc de „carora D U M N E Z E U   le ajuta". Si „s-a dat" celor care cer! Ca zice: „Cereti si vi se va da" si „oricine cere, ia" (Matei 7, 7-8; Luca 11, 9-10; Ioan 14,13-14).

~❇~~†~~❇~

   19,12: Ca sunt fameni care s-au nascut asa din pantecele mamei lor; sunt fameni pe care oamenii i-au facut fameni, si sunt fameni care s-au facut fameni pe ei insisi, pentru imparatia Cerurilor. Cine poate intelege sa inteleaga.

   Zice: „De putini este indreptat [dobandit] acest lucru al fecioriei! Ca unii sunt fameni din pantecele maicii lor, adica din fireasca alcatuire a trupului sunt nemiscati catre amestecarile [impreunarile] trupesti si din aceasta pricina nu au trebuinta de infranare. Sunt si altii, cei castrati de oameni. Iar cei care s-au facut fameni pe ei insisi, pentruimparatia Cerurilor, nu sunt cei care se castreaza" - ca blestemat este lucrul acesta -, „ci acei care se infraneaza".
   Inca si asa sa intelegi: este famen din fire cel care din pricina alcatuirii sale trupesti nu este lesne miscat spre impreunare trupeasca. De oameni este facut famen cel care din invatatura omeneasca taie infocarea poftei celei trupesti. Iar cel care se face pe sine famen este cel care nu de la altul, ci dintru a sa stiinta si buna vointa s-a plecat spre curatie; acesta prea bun este, ca unul care nu de catre altul, ci cu voia sa s-a povatuit spre imparatia Cerurilor. Si voind D U M N E Z E U   ca din insasi voia noastra sa lucram fapta cea buna, zice: „Cine poate a incapea incapa" [„Cine poate intelege sa inteleaga"]. Caci nu sileste la feciorie, nici nu strica insurarea [nunta], insa mai mult cinsteste fecioria.

~❇~~†~~❇~

~❇~

Niciun comentariu:

PROASPETIMEA articolelor.

Nu voi muri, ci voi fi viu si voi povesti lucrurile DOMNULUI. Psalmul 117: 17

Acatistul INVIERII / IISUSE, Cel ce ai INVIAT din morti, inviaza si Sufletele noastre !

~❇~~†~~❇~

~❇~

⏩ Psaltirea Proorocului David - Psalmii imparatului David


Psalmii imparatului David, care la invins pe Goliat si caruia ii fagaduise Dumnezeu ca din urmasii lui se va naste Mesia.


Psalmul-1. Psalmul-2. Psalmul-3. Psalmul-4. Psalmul-5. Psalmul-6. Psalmul-7. Psalmul-8. Psalmul-9. Psalmul-10. Psalmul-11. Psalmul-12. Psalmul-13. Psalmul-14. Psalmul-15. Psalmul-16. Psalmul-17. Psalmul-18. Psalmul-19. Psalmul-20. Psalmul-21. Psalmul-22. Psalmul-23. Psalmul-24. Psalmul-25. Psalmul-26. Psalmul-27. Psalmul-28. Psalmul-29. Psalmul-30. Psalmul-31. Psalmul-32. Psalmul-33. Psalmul-34. Psalmul-35. Psalmul-36. Psalmul-37. Psalmul-38. Psalmul-39. Psalmul-40. Psalmul-41. Psalmul-42. Psalmul-43. Psalmul-44. Psalmul-45. Psalmul-46. Psalmul-47. Psalmul-48. Psalmul-49. Psalmul-50. Psalmul-51. Psalmul-52. Psalmul-53. Psalmul-54. Psalmul-55. Psalmul-56. Psalmul-57. Psalmul-58. Psalmul-59. Psalmul-60. Psalmul-61. Psalmul-62. Psalmul-63. Psalmul-64. Psalmul-65. Psalmul-66. Psalmul-67. Psalmul-68. Psalmul-69. Psalmul-70. Psalmul-71. Psalmul-72. Psalmul-73. Psalmul-74. Psalmul-75. Psalmul-76. Psalmul-77. Psalmul-78. Psalmul-79. Psalmul-80. Psalmul-81. Psalmul-82. Psalmul-83. Psalmul-84. Psalmul-85. Psalmul-86. Psalmul-87. Psalmul-88. Psalmul-89. Psalmul-90. Psalmul-91. Psalmul-92. Psalmul-93. Psalmul-94. Psalmul-95. Psalmul-96. Psalmul-97. Psalmul-98. Psalmul-99. Psalmul-100. Psalmul-101. Psalmul-102. Psalmul-103. Psalmul-104. Psalmul-105. Psalmul-106. Psalmul-107. Psalmul-108. Psalmul-109. Psalmul-110. Psalmul-111. Psalmul-112. Psalmul-113. Psalmul-114. Psalmul-115. Psalmul-116. Psalmul-117. Psalmul-118. Psalmul-119. Psalmul-120. Psalmul-121. Psalmul-122. Psalmul-123. Psalmul-124. Psalmul-125. Psalmul-126. Psalmul-127. Psalmul-128. Psalmul-129. Psalmul-130. Psalmul-131. Psalmul-132. Psalmul-133. Psalmul-134. Psalmul-135. Psalmul-136. Psalmul-137. Psalmul-138. Psalmul-139. Psalmul-140. Psalmul-141. Psalmul-142. Psalmul-143. Psalmul-144. Psalmul-145. Psalmul-146. Psalmul-147. Psalmul-148. Psalmul-149. Psalmul-150.
~❇~

⏩ Psaltirea Maicii Domnului


Psaltirea inchinata Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu si pururea Fecioara Maria


Psalmul-1. Psalmul-2. Psalmul-3. Psalmul-4. Psalmul-5. Psalmul-6. Psalmul-7. Psalmul-8. Psalmul-9. Psalmul-10. Psalmul-11. Psalmul-12. Psalmul-13. Psalmul-14. Psalmul-15. Psalmul-16. Psalmul-17. Psalmul-18. Psalmul-19. Psalmul-20. Psalmul-21Psalmul-22. Psalmul-23. Psalmul-24Psalmul-25. Psalmul-26. Psalmul-27. Psalmul-28. Psalmul-29. Psalmul-30Psalmul-31. Psalmul-32. Psalmul-33. Psalmul-34. Psalmul-35. Psalmul-36. Psalmul-37. Psalmul-38. Psalmul-39. Psalmul-40Psalmul-41. Psalmul-42. Psalmul-43. Psalmul-44. Psalmul-45. Psalmul-46. Psalmul-47 Psalmul-48. Psalmul-49. Psalmul-50. Psalmul-51Psalmul-52. Psalmul-53Psalmul-54. Psalmul-55. Psalmul-56. Psalmul-57. Psalmul-58. Psalmul-59. Psalmul-60. Psalmul-61. Psalmul-62. Psalmul-63. Psalmul-64. Psalmul-65Psalmul-66. Psalmul-67. Psalmul-68. Psalmul-69. Psalmul-70. Psalmul-71Psalmul-72. Psalmul-73. Psalmul-74. Psalmul-75. Psalmul-76. Psalmul-77. Psalmul-78. Psalmul-79. Psalmul-80. Psalmul-81. Psalmul-82. Psalmul-83. Psalmul-84. Psalmul-85. Psalmul-86. Psalmul-87. Psalmul-88. Psalmul-89. Psalmul-90. Psalmul-91. Psalmul-92. Psalmul-93. Psalmul-94. Psalmul-95. Psalmul-96. Psalmul-97. Psalmul-98. Psalmul-99. Psalmul-100. Psalmul-101. Psalmul-102. Psalmul-103. Psalmul-104. Psalmul-105. Psalmul-106. Psalmul-107. Psalmul-108Psalmul-109. Psalmul-110. Psalmul-111. Psalmul-112. Psalmul-113. Psalmul-114. Psalmul-115. Psalmul-116. Psalmul-117. Psalmul-118. Psalmul-119. Psalmul-120. Psalmul-121. Psalmul-122. Psalmul-123Psalmul-124. Psalmul-125. Psalmul-126. Psalmul-127. Psalmul-128. Psalmul-129Psalmul-130. Psalmul-131. Psalmul-132. Psalmul-133. Psalmul-134. Psalmul-135Psalmul-136. Psalmul-137. Psalmul-138. Psalmul-139. Psalmul-140. Psalmul-141. Psalmul-142. Psalmul-143. Psalmul-144. Psalmul-145. Psalmul-146. Psalmul-147. Psalmul-148. Psalmul-149. Psalmul-150.

~❇~

~❇~~†~~❇~

DOAMNE IISUSE HRISTOASE, Fiul Lui DUMNEZEUL, miluiește'mă.

Preasfântă Născătoare de Dumnezeu mântuiește-ne pre noi


    Doamne, iti multumesc pentru noaptea care a trecut, binecuvanteaza si ziua care vine pentru a o petrece in rugaciune, fapte bune si pazeste-ma de orice dusman vazut si nevazut. Amin!


Acesta este lucru cuvenit fiecarui om.
" Teme-te de Dumnezeu si pazeste poruncile Lui " . (Ecclesiastul 12:13.)

~❇~

~❇~~❖~~❇~

~❇~