" Cercetati Scripturile, ca socotiti ca in ele aveti viata vesnica. Si acelea sunt care marturisesc

Faceți căutări pe acest blog

21 decembrie

Simbolistica detaliilor din icoana Nasterii Domnului

  Simbolistica detaliilor din icoana Nasterii Domnului

Iconografia Nasterii Domnului

Iconografia Nasterii Domnului

  In aceasta icoana se imbina elemente din Evanghelia dupa Luca (in care se vorbeste despre iesle, prezenta ingerilor, a pastorilor) si din Evanghelia dupa Matei (prezenta magilor, a stelei), dar si elemente din textele apocrife, in special Protoevanghelia lui Iacov (momentul spalarii Pruncului Hristos).

  Despre icoana ortodoxa se spune ca este o ( Biblie in imagini ), ( fereastra spre Cer ), ( purtatoare de har ), pentru ca prin intermediul ei Biserica marturiseste pe cale vizuala adevarul de credinta revelat.

  Odata cu Intruparea si Nasterea Lui, Dumnezeu Cuvantul S-a facut Om, moment in care reprezentarea Chipului Sau devine posibila. Insusi Mantuitorul ne-a lasat Chipul Sau imprimat pe Sfanta Mahrama.

  Nasterea Domnului nostru Iisus Hristos este descrisa in Evangheliile dupa Matei si dupa Luca (Matei 1, 18-25, 2, 1-12; Luca 2, 1-20), dar si in unele texte apocrife.

  Icoana Nasterii Domnului este una dintre cele mai bogate icoane ale Bisericii in elemente dogmatice, biblice sau din istoria apocrifa. In aceasta icoana se imbina elemente din Evanghelia dupa Luca (in care se vorbeste despre iesle, prezenta ingerilor, a pastorilor) si din Evanghelia dupa Matei (prezenta magilor, a stelei), dar si elemente din textele apocrife, in special Protoevanghelia lui Iacov (momentul spalarii Pruncului Hristos).

  Forma actuala a icoanei Nasterii Domnului (cu foarte putine variatii), dateaza din secolul al XV-lea, desi se bazeaza pe surse mult mai vechi, ca profetiile Vechiului Testament, relatarile din Noul Testament si din Protoevanghelia lui Iacov.

Pentru a intelege simbolistica din icoana Nasterii Mantuitorului, trebuie sa o analizam in etape, deoarece icoana este impartita in trei registre, care la randul lor sunt impartite in trei parti astfel:

1.  Registrul superior simbolizeaza lumea cereasca:

    Stanga ‒ Ingerii care Il slavesc pe Dumnezeu;
    Centru ‒ Steaua cu raza calauzitoare si muntele cu stancile lui aspre;
    Dreapta ‒ ingerul care vesteste pastorilor Nasterea Domnului.

 2.  Registrul central simbolizeaza unirea dintre divin si uman:

    Stanga ‒ magii care aduc daruri Pruncului;
    Centru ‒ Pruncul Hristos, Maica Domnului, pestera, ieslea, boul si asinul;
    Dreapta ‒ pastorii.

 3.  Registrul inferior simbolizeaza umanitatea:

    Stanga ‒ Dreptul Iosif sezand ingandurat;
    Centru ‒ diavolul deghizat intr-un pastor;
    Dreapta ‒ moasele Salomeea si Zelemi spaland Pruncul.

  Icoana Nasterii Domnului ne arata ca toata creatia a luat parte la Nasterea lui Hristos: prin cerul cu steaua ce a calauzit magii, care aduc darurile lor de aur, smirna si tamaie; ingerii si pastorii saraci si smeriti, care aduc slava lui Dumnezeu; pamantul care ofera pestera in care sa Se nasca Mesia.

  In primul registru (registrul superior) este zugravita bolta cereasca din care rasare o singura raza, descoperindu-ne ca Dumnezeu este Unul. Privind mai jos, observam ca raza de lumina se desparte in trei, simbol al participarii intregii Treimi (Tatal, Fiul si Duhul Sfant) la mantuirea omului. Steaua este trimisa de Dumnezeu sa le vesteasca magilor Nasterea Imparatului Ceresc si sa-i calauzeasca spre smeritul „palat”.

  Ingerii din partea stanga sunt reprezentati in lucrarea lor de doxologie, fiind indreptati spre raza de lumina si laudandu-L pe Dumnezeu, zicand: „Slava intru cei de sus, lui Dumnezeu si pe pamant pace, intre oameni bunavoire” (Luca 2, 14). Putem afirma, fara sa gresim, ca acesta cantare, impreuna cu cea a pastorilor (din registrul al doilea al icoanei) alcatuiesc primul colind al istoriei.

  Ingerul din partea dreapta este reprezentat in cea de-a doua lucrare, de vestire, fiind aplecat spre pastori si vestindu-le acestora Nasterea Imparatului lui Israel.

  Muntele cu stancile lui aspre simbolizeaza lumea de dupa caderea in pacat a protoparintilor si a tuturor urmasilor lor. Muntele este alcatuit din stanci ascutite, care sunt zugravite sub forma unor trepte ce par a se uni cu cerul, indicand atat miscarea de pogorare a lui Dumnezeu la om, cat si urcarea omului la Dumnezeu, ambele posibile odata cu intruparea Fiului lui Dumnezeu.

  In cel de-al doilea registru (centrul icoanei), este zugravita Maica Domnului, intinsa pe o hlamida de culoare purpurie ‒ culoarea imperiala bizantina ‒ ce simbolizeaza faptul ca este Imparateasa Cerurilor. Sfantului Andrei Criteanul spune in Canonul cel Mare: „Ca din porfira S-a tesut Trupul lui Emanuel inlauntru in pantecele tau, Preacurata, ceea ce esti porfira intelegatoare”.

  Maica Domnului este reprezentata mai mare decat celelalte persoane (supradimensionata), pe jumatate ridicata si tinand mana dreapta in jurul gatului, ca si cum ar incerca sa inabuse un suspin. Expresia de pe chipul Ei ne arata ca anticipeaza suferintele pe care le va indura ca Maica a Celui ce avea sa patimeasca moarte pe Cruce pentru mantuirea lumii.

  Vesmantul Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu este rosu la exterior, iar interiorul hainei este pictat cu albastru. Culoarea rosie simbolizeaza slava si domnia, iar cea albastra cerurile, ceea ce inseamna ca ea este invesmantata in slava nemuritoare in ceruri, Fecioara oarecand patimitoare si roaba a Domnului pe pamant. Peste vesmantul exterior, Nascatoarea de Dumnezeu are reprezentate trei stele, asezate pe umeri si pe cap, ce simbolizeaza pururea fecioria Maicii Domnului (dinaintea, din timpul si de dupa Nasterea lui Hristos). Mama nu isi priveste Pruncul, ci mai degraba se uita spre Iosif, vazandu-i uluirea pentru aceasta nastere minunata.

  Pruncul Hristos este asezat in iesle, care are aspectul unui mormant. Scutecele in care este infasat (cu bratele incrucisate pe piept in chipul Crucii) au forma unor fasii albe inguste, asemenea giulgiului de inmormantare. Albul simbolizeaza faptul ca Pruncul, Dumnezeu fiind, este fara de pacat.

  Ieslea se afla in pestera intunecoasa, care prefigureaza mormantul Domnului, dar si moartea si pogorarea lui Hristos la iad. Pestera si ieslea sunt dovezi ale profundei smerenii a Mantuitorului Hristos.

  De asemenea, in pestera, langa iesle se afla un bou si un asin, detalii nementionate in Evanghelie, dar apar in fiecare icoana a Nasterii; scena e inclusa pentru a arata indeplinirea cuvintelor profetului Isaia, „Boul isi cunoaste Stapanul si asinul ieslea Domnului sau, dar Israel nu Ma cunoaste; poporul Meu nu Ma pricepe” (Isaia 1, 3). In unele icoane rusesti apare un cal in locul obisnuitului magar, necunoscut in Rusia.

  In unele icoane, magii sunt reprezentati pe cai, urmarind steaua, iar in altele aducand Pruncului daruri: aur ‒ ca pentru un Imparat (a carui Imparatie nu va avea sfarsit), smirna ‒ ca pentru Unul Care trece prin moarte si aduce Inviere; tamaie ‒ ca pentru Marele Arhiereu. Smirna si tamaia, impreuna cu alte mirodenii, erau folosite in ritualul de inmormantare. Hristos, Arhiereul Vesnic, Se aduce pe Sine Insusi Jertfa, biruind pacatul si, odata cu pacatul, si moartea ‒ care este consecinta pacatului. Sfantul Evanghelist Matei este singurul care mentioneaza prezenta magilor, dar nu ne consemneaza numele sau numarul lor. Numarul traditional de 3 (trei) este pus in legatura cu cele trei daruri care sunt oferite. In icoana, ei sunt reprezentati ca barbati cu varste diferite: unul tanar, altul matur si celalalt batran. Aceasta semnifica faptul ca Revelatia este data tuturor oamenilor, indiferent de varsta lor fizica, dar pe masura nivelului duhovnicesc si a puterii de intelegere a tainelor dumnezeiesti. Ei au strabatut o cale lunga spre cunoasterea Dumnezeului Celui Adevarat.

  Pastorii sunt zugraviti ascultand mesajul ingerului, iar unul dintre ei canta din fluier de bucurie. Pastorii sunt primii care primesc vestea Intruparii lui Dumnezeu, fiind si primii care I se inchina si cred in El.

  In registrul inferior ne sunt zugravite doua scene: scena spalarii Pruncului de catre moase si scena petrecuta intre Iosif si ispititorul diavol.

  Batranul Iosif este reprezentat in coltul din stanga-jos, asezat si foarte ingandurat. Aceasta tulburare pricinuita de Nasterea lui Iisus ne este zugravita in Condacul al IV-lea din Acatistul Bunei Vestiri: „Vifor de ganduri necuviincioase avand intru sine, inteleptul Iosif s-a tulburat [...], dar cunoscand ca zamislirea ta este de la Duhul Sfant a zis: Aliluia”.

  Diavolul (sub infatisarea unui pastor), vazandu-i credinta indoielnica, vine si-l ispiteste, zicandu-i ca o fecioara nu poate naste, acesta fiind un lucru contrar legilor firii: „Asa cum acest toiag (reprezentat indoit sau rupt, simbol al sceptrului zdrobit al fostei sale puteri) nu va mai putea sa dea vlastare, tot asa un batran ca tine nu mai poate zamisli prunc si o fecioara nu poate sa nasca” (si deodata toiagul a inflorit). Aceasta scena ne este prezentata in Evanghelia apocrifa a lui Iacov. Iosif este reprezentat cu aureola, deoarece este socotit in rand cu dreptii lui Dumnezeu.

  Scena spalarii lui Iisus, prezentata in coltul din dreapta-jos al icoanei, ne este relatata in Evangheliile apocrife ale lui Iacov si Matei, unde se vorbeste despre doua femei – Salomeea si Zelemi – chemate de Iosif pentru a o asista la nastere pe Fecioara Maria. Moasele nu au fost mentionate in Evangheliile canonice, deoarece prezenta lor este de prisos: Maica Domnului a nascut suprafiresc, fara dureri, iar Pruncul era cu totul curat si nu avea nevoie de spalare. Iisus Hristos S-a supus obiceiurilor si deprinderilor omenesti, S-a supus taierii imprejur si Botezului, desi El nu avea nevoie de toate acestea.

  Cele mai vechi reprezentari ale Nasterii lui Hristos dateaza din secolele IV si VI (in Catacombele Sfantului Sebastian din Roma – secolul IV; un sarcofag de la Muzeul Lateran; imbracamintea Evangheliei din Milano – secolul VI). Iconografia Nasterii Domnului s-a dezvoltat in secolul al VII-lea.

sursa:doxologia.ro

Un comentariu:

Slăvit sa fie DOMNUL! spunea...

𝑅𝑎̆𝑠𝑢𝑛𝑎̆ 𝑐𝑒𝑟𝑢𝑙 𝑖𝑎𝑟 𝑟𝑎̆𝑠𝑢𝑛𝑎̆,
𝑆̧𝑖 𝑖̂𝑛𝑔𝑒𝑟𝑖𝑖-𝑚𝑝𝑙𝑒𝑡𝑒𝑠𝑐 𝑐𝑢𝑛𝑢𝑛𝑎̆
𝐷𝑒 𝑙𝑎𝑐𝑟𝑖𝑚𝑖 𝑠𝑓𝑖𝑛𝑡𝑒 𝑑𝑒 𝐹𝑒𝑐𝑖𝑜𝑎𝑟𝑎̆,
𝐶𝑎̆ 𝑛𝑎𝑠̧𝑡𝑒 𝑀𝑎𝑖𝑐𝑎-𝑛 𝑐𝑒𝑎𝑠 𝑑𝑒 𝑠𝑒𝑎𝑟𝑎̆.
𝑆𝑒 𝑛𝑎𝑠̧𝑡𝑒 𝐹𝑖𝑢 𝑑𝑢𝑚𝑛𝑒𝑧𝑒𝑖𝑒𝑠𝑐
𝑆̧𝑖 𝑐𝑒𝑙𝑒 𝑠𝑐𝑟𝑖𝑠𝑒 𝑠𝑒-𝑚𝑝𝑙𝑖𝑛𝑒𝑠𝑐.
𝐶𝑎̆ 𝑝𝑒 𝑝𝑎̆𝑚𝑎̂𝑛𝑡𝑢𝑙 𝑝𝑎̆𝑐𝑎̆𝑡𝑜𝑠
𝑆𝑒 𝑛𝑎𝑠̧𝑡𝑒 𝑎𝑧𝑖 𝐼𝑖𝑠𝑢𝑠 𝐻𝑟𝑖𝑠𝑡𝑜𝑠.
𝐿𝑢𝑚𝑒𝑎 𝑛𝑢 𝑐𝑟𝑒𝑑𝑒 𝑠̧𝑖 𝑛𝑢 𝑣𝑟𝑒𝑎
𝑆𝑎̆-𝑖 𝑓𝑎𝑐𝑎̆ 𝑙𝑜𝑐 𝑖̂𝑛 𝑐𝑎𝑠𝑎 𝑠𝑎
𝐷𝑎𝑟, 𝑟𝑎̂𝑛𝑑𝑢𝑖𝑡-𝑜 𝐷𝑢𝑚𝑛𝑒𝑧𝑒𝑢
𝑈𝑛 𝑙𝑜𝑐 𝑠̧𝑖 𝑝𝑒𝑛𝑡𝑟𝑢 𝐹𝑖𝑢𝑙 𝑆𝑎̆𝑢.
𝐿𝑎 𝑚𝑎𝑟𝑔𝑖𝑛𝑒𝑎 𝑖̂𝑛𝑑𝑒𝑝𝑎̆𝑟𝑡𝑎𝑡𝑎̆,
𝑃𝑒 𝑝𝑎𝑖𝑒 𝑟𝑒𝑐𝑖, 𝑖̂𝑛𝑡𝑟-𝑜 𝑝𝑜𝑖𝑎𝑡𝑎̆,
𝑉𝑒𝑛𝑖𝑡-𝑜-𝑛 𝑙𝑢𝑚𝑒 𝑃𝑟𝑢𝑛𝑐𝑢𝑙 𝑠𝑓𝑎̂𝑛𝑡
𝑆-𝑎𝑑𝑢𝑐𝑎̆ 𝑝𝑎𝑐𝑒𝑎 𝑝𝑒 𝑝𝑎̆𝑚𝑎̂𝑛𝑡.
𝑃𝑒𝑛𝑡𝑟𝑢 𝑡𝑜𝑡 𝑓𝑟𝑖𝑔𝑢𝑙 𝑐𝑒-𝑎𝑖 𝑟𝑎̆𝑏𝑑𝑎𝑡
𝑆̧𝑖 𝑝𝑒𝑛𝑡𝑟𝑢 𝑟𝑎̆𝑢𝑙 𝑐𝑒 𝑡̧𝑖-𝑎𝑚 𝑑𝑎𝑡,
𝐼𝑖𝑠𝑢𝑠𝑒, 𝑡𝑜𝑎𝑡𝑒 𝑙𝑒-𝑎𝑖 𝑖𝑒𝑟𝑡𝑎𝑡
𝐶𝑎 𝑠𝑎̆ 𝑠𝑐𝑎𝑝𝑖 𝑙𝑢𝑚𝑒𝑎 𝑑𝑒 𝑝𝑎̆𝑐𝑎𝑡.
𝑅𝑎̆𝑠𝑢𝑛𝑎̆ 𝑐𝑒𝑟𝑢𝑙 𝑖𝑎𝑟 𝑟𝑎̆𝑠𝑢𝑛𝑎̆,
𝑆̧𝑖 𝑖̂𝑛𝑔𝑒𝑟𝑖𝑖-𝑚𝑝𝑙𝑒𝑡𝑒𝑠𝑐 𝑐𝑢𝑛𝑢𝑛𝑎̆.
𝐼̂𝑛 𝑛𝑜𝑎𝑝𝑡𝑒𝑎 𝑠𝑓𝑎̂𝑛𝑡𝑎̆ 𝑑𝑒 𝐶𝑟𝑎𝑐𝑖𝑢𝑛
𝑆-𝑎𝑑𝑢𝑐𝑒𝑚 𝑠𝑙𝑎𝑣𝑎̆ 𝑐𝑒𝑙𝑢𝑖 𝑏𝑢𝑛.
𝑇𝑢 𝑖𝑎𝑟𝑡𝑎̆-𝑛𝑒, 𝐼𝑖𝑠𝑢𝑠𝑒 𝑠𝑓𝑎̂𝑛𝑡
𝑆̧𝑖 𝑠𝑡𝑒𝑟𝑔𝑒 𝑟𝑎̆𝑢𝑙 𝑝𝑒 𝑝𝑎̆𝑚𝑎̂𝑛𝑡.
𝐴𝑝𝑙𝑒𝑎𝑐𝑎̆-𝑡𝑒 𝑐𝑢 𝑏𝑢𝑛𝑎̆𝑡𝑎𝑡𝑒
𝑆̧𝑖 𝑖𝑎𝑟𝑡𝑎̆ 𝑠𝑢𝑓𝑙𝑒𝑡𝑒-𝑛𝑡𝑖𝑛𝑎𝑡𝑒.
𝐴𝑝𝑙𝑒𝑎𝑐𝑎̆ 𝑝𝑎𝑐𝑒𝑎 𝑡𝑎 𝑑𝑖𝑣𝑖𝑛𝑎̆
𝑆̧𝑖 𝑓𝑎̆ 𝑑𝑖𝑛 𝑠𝑢𝑓𝑙𝑒𝑡𝑒 𝑔𝑟𝑎̆𝑑𝑖𝑛𝑎̆.

PROASPETIMEA articolelor.

Nu voi muri, ci voi fi viu si voi povesti lucrurile DOMNULUI. Psalmul 117: 17

Distribuie această rugăciune celor dragi și împărtășește binecuvântarea mai departe.

~❇~~†~~❇~

~❇~

⏩ Psaltirea Proorocului David - Psalmii imparatului David


Psalmii imparatului David, care la invins pe Goliat si caruia ii fagaduise Dumnezeu ca din urmasii lui se va naste Mesia.


Psalmul-1. Psalmul-2. Psalmul-3. Psalmul-4. Psalmul-5. Psalmul-6. Psalmul-7. Psalmul-8. Psalmul-9. Psalmul-10. Psalmul-11. Psalmul-12. Psalmul-13. Psalmul-14. Psalmul-15. Psalmul-16. Psalmul-17. Psalmul-18. Psalmul-19. Psalmul-20. Psalmul-21. Psalmul-22. Psalmul-23. Psalmul-24. Psalmul-25. Psalmul-26. Psalmul-27. Psalmul-28. Psalmul-29. Psalmul-30. Psalmul-31. Psalmul-32. Psalmul-33. Psalmul-34. Psalmul-35. Psalmul-36. Psalmul-37. Psalmul-38. Psalmul-39. Psalmul-40. Psalmul-41. Psalmul-42. Psalmul-43. Psalmul-44. Psalmul-45. Psalmul-46. Psalmul-47. Psalmul-48. Psalmul-49. Psalmul-50. Psalmul-51. Psalmul-52. Psalmul-53. Psalmul-54. Psalmul-55. Psalmul-56. Psalmul-57. Psalmul-58. Psalmul-59. Psalmul-60. Psalmul-61. Psalmul-62. Psalmul-63. Psalmul-64. Psalmul-65. Psalmul-66. Psalmul-67. Psalmul-68. Psalmul-69. Psalmul-70. Psalmul-71. Psalmul-72. Psalmul-73. Psalmul-74. Psalmul-75. Psalmul-76. Psalmul-77. Psalmul-78. Psalmul-79. Psalmul-80. Psalmul-81. Psalmul-82. Psalmul-83. Psalmul-84. Psalmul-85. Psalmul-86. Psalmul-87. Psalmul-88. Psalmul-89. Psalmul-90. Psalmul-91. Psalmul-92. Psalmul-93. Psalmul-94. Psalmul-95. Psalmul-96. Psalmul-97. Psalmul-98. Psalmul-99. Psalmul-100. Psalmul-101. Psalmul-102. Psalmul-103. Psalmul-104. Psalmul-105. Psalmul-106. Psalmul-107. Psalmul-108. Psalmul-109. Psalmul-110. Psalmul-111. Psalmul-112. Psalmul-113. Psalmul-114. Psalmul-115. Psalmul-116. Psalmul-117. Psalmul-118. Psalmul-119. Psalmul-120. Psalmul-121. Psalmul-122. Psalmul-123. Psalmul-124. Psalmul-125. Psalmul-126. Psalmul-127. Psalmul-128. Psalmul-129. Psalmul-130. Psalmul-131. Psalmul-132. Psalmul-133. Psalmul-134. Psalmul-135. Psalmul-136. Psalmul-137. Psalmul-138. Psalmul-139. Psalmul-140. Psalmul-141. Psalmul-142. Psalmul-143. Psalmul-144. Psalmul-145. Psalmul-146. Psalmul-147. Psalmul-148. Psalmul-149. Psalmul-150.
~❇~

⏩ Psaltirea Maicii Domnului


Psaltirea inchinata Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu si pururea Fecioara Maria


Psalmul-1. Psalmul-2. Psalmul-3. Psalmul-4. Psalmul-5. Psalmul-6. Psalmul-7. Psalmul-8. Psalmul-9. Psalmul-10. Psalmul-11. Psalmul-12. Psalmul-13. Psalmul-14. Psalmul-15. Psalmul-16. Psalmul-17. Psalmul-18. Psalmul-19. Psalmul-20. Psalmul-21Psalmul-22. Psalmul-23. Psalmul-24Psalmul-25. Psalmul-26. Psalmul-27. Psalmul-28. Psalmul-29. Psalmul-30Psalmul-31. Psalmul-32. Psalmul-33. Psalmul-34. Psalmul-35. Psalmul-36. Psalmul-37. Psalmul-38. Psalmul-39. Psalmul-40Psalmul-41. Psalmul-42. Psalmul-43. Psalmul-44. Psalmul-45. Psalmul-46. Psalmul-47 Psalmul-48. Psalmul-49. Psalmul-50. Psalmul-51Psalmul-52. Psalmul-53Psalmul-54. Psalmul-55. Psalmul-56. Psalmul-57. Psalmul-58. Psalmul-59. Psalmul-60. Psalmul-61. Psalmul-62. Psalmul-63. Psalmul-64. Psalmul-65Psalmul-66. Psalmul-67. Psalmul-68. Psalmul-69. Psalmul-70. Psalmul-71Psalmul-72. Psalmul-73. Psalmul-74. Psalmul-75. Psalmul-76. Psalmul-77. Psalmul-78. Psalmul-79. Psalmul-80. Psalmul-81. Psalmul-82. Psalmul-83. Psalmul-84. Psalmul-85. Psalmul-86. Psalmul-87. Psalmul-88. Psalmul-89. Psalmul-90. Psalmul-91. Psalmul-92. Psalmul-93. Psalmul-94. Psalmul-95. Psalmul-96. Psalmul-97. Psalmul-98. Psalmul-99. Psalmul-100. Psalmul-101. Psalmul-102. Psalmul-103. Psalmul-104. Psalmul-105. Psalmul-106. Psalmul-107. Psalmul-108Psalmul-109. Psalmul-110. Psalmul-111. Psalmul-112. Psalmul-113. Psalmul-114. Psalmul-115. Psalmul-116. Psalmul-117. Psalmul-118. Psalmul-119. Psalmul-120. Psalmul-121. Psalmul-122. Psalmul-123Psalmul-124. Psalmul-125. Psalmul-126. Psalmul-127. Psalmul-128. Psalmul-129Psalmul-130. Psalmul-131. Psalmul-132. Psalmul-133. Psalmul-134. Psalmul-135Psalmul-136. Psalmul-137. Psalmul-138. Psalmul-139. Psalmul-140. Psalmul-141. Psalmul-142. Psalmul-143. Psalmul-144. Psalmul-145. Psalmul-146. Psalmul-147. Psalmul-148. Psalmul-149. Psalmul-150.

~❇~

~❇~~†~~❇~

DOAMNE IISUSE HRISTOASE, Fiul Lui DUMNEZEUL, miluiește'mă.

Preasfântă Născătoare de Dumnezeu mântuiește-ne pre noi


    Doamne, iti multumesc pentru noaptea care a trecut, binecuvanteaza si ziua care vine pentru a o petrece in rugaciune, fapte bune si pazeste-ma de orice dusman vazut si nevazut. Amin!


Acesta este lucru cuvenit fiecarui om.
" Teme-te de Dumnezeu si pazeste poruncile Lui " . (Ecclesiastul 12:13.)

~❇~

~❇~~❖~~❇~

~❇~