EVANGHELIA - VESTEA CEA BUNA, CUVANTUL si LUMINA LUI DUMNEZEU
†
"Tu ai cuvintele vietii celei vesnice" (loan 6, 68)
Sfantul Ioan Gura de Aur ne arata ca „pretutindeni se vadeste ca pana la marginile lumii unde se va raspandi puterea si cunostinta acestor Evanghelii, neamul omenesc se va schimba: din salbatic si aspru, va ajunge bland si pasnic". Acelasi Sfant Parinte, facand elogiul Sfintelor Evanghelii, ne spune ca MANTUITORUL HRISTOS aduce neamului omenesc doua mari bunatati: una, Evanghelia Imparatiei, alta, vindecarea tuturor bolilor (pacatului, n.n.).
Cum trebuie sa primim Sfintele Evanghelii?
Pentru primirea cu vrednicie a Evangheliei, inimile celor ce voiesc aceasta trebuie pregatite prin lucrare duhovniceasca. Sfantul Vasile cel Mare invata ca, "dupa cum cel ce vrea sa scrie pe o tablita de ceara trebuie sa stearga ce-a fost scris mai inainte, tot asa si inima care voieste sa primeasca in chip lamurit cuvintele dumnezeiesti (ale Evangheliei, n.n.) trebuie curatita de gandurile cele potrivnice".
Sfintii Parinti atentioneaza ca Sfintele Evanghelii trebuie traite in curatia inimii, urmand de fapt invataturii lui Hristos, dupa care cei curati cu inima vor vedea pe Dumnezeu" (Matei 5, 8). In ele aflam un autentic mod de viata crestina si nu principii de filosofie religioasa.
Lamurind intelesul Sfintelor Evanghelii, Parintii Bisericii vorbesc de innoirea Duhului Sfant" (Tit 3,5). Pentru aceasta, modul de viata evanghelic trebuie sa fie o participare reala la noutatea adusa de lISUS HRISTOS in lume prin Intruparea Sa si prin toate celelalte acte mantuitoare, cum spune Sfantul Ioan Damaschin. Acesta este de fapt miezul Sfintelor Evanghelii. Lumina lor este Hristos, prezent in Biserica pana la sfarsitul veacurilor" (Matei 28, 20).
Sfanta Scriptura in general si Sfintele Evanghelii in special sunt, intr-adevar, mari amfore de inspiratie", cum spunea Sfantul Grigorie de Nazianz, dar ele sunt si trebuie sa fie mai ales calea, adevarul si viata" (loan 13, 6) pentru fiecare crestin care se considera madular al trupului Bisericii. De aceea, implinirea imperativului, „de a propovadui Evanghelia la toata faptura" (Marcu 16, 15) trebuie sa se infaptuiasca in si prin Biserica- „stalpul si temelia Adevarului" (1 Timotei 3, 15).
Traind altfel, unii sunt purtati incoace si incolo de orice vant al invataturii, prin inselaciunea oamenilor, prin viclesugul lor, spre uneltirea ratacirii" (Efeseni 4, 14).
Din aceasta pricina, retiparirea comentariului la Sfintele Evanghelii este un prilej prin care omul credincios „se apropie de Dumnezeu si Dumnezeu se va apropia de om" (Iacov 4, 8), in si prin Biserica.
lata de ce binecuvantam aceasta aparitie editoriala cu incredintarea ca in lumina adusa de citirea si trairea Sfintelor Evanghelii, mai mult ca pana acum ,,vom umbla cu vrednicie intru Domnul, placuti Lui intru toate, aducand roada in orice lucru bun si sporind in cunoasterea lui Dumnezeu" (Coloseni 1, 10).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu